Extratereștrii de lângă noi. Comunicare interculturală.

“Cultura este o programare colectivă a minţii umane care deosebește membrii unui grup uman de alţii” Hofstede

1.     Punct de pornire:

Ne este ușor să placem oamenii care cred în aceleași lucruri ca și noi – cei care se regăsesc în ceea ce spunem și credem, cei care apreciază felul nostru de a fi și de a ne comporta. Cu ei interacţionăm ușor atunci când înţelegem la fel lumea și evenimentele care ne înconjoară și când se comportă în modalităţi „normale” pentru noi. Împărtășim aceleași valori – îi putem accepta cu ușurinţa. Ceilalţi par sa fie de pe alte planete!

Lumea afacerilor este una deschisă, în care graniţele sunt tot mai ușor de trecut. Suntem tot mai des puși  în situaţia de a interacţiona cu persoane din alte ţări şi culturi. Cu colegi din alte departamente, cu cei de o naţionalitate diferită sau cu clienţi dintr-o altă ţară am observat cel puţin câteva diferenţe culturale care ne pot afecta munca. O comunitate multi-culturală aduce oportunităţi de învăţare – un mod diferit de a privi lucrurile, de a gândi altfel, dar și  potenţial pentru neînţelegeri sau dificultăţi de comunicare.

 

2. Grup ţintă: Angajati care interactioneaza cu medii multinationale

 

3.Obiective: Sesiunile propuse sprijină participanţii să:

  • Conştientizeze semnificaţia culturii
  • Înţeleagă impactul diferenţelor culturale
  • Cunoască provocările generate de un context de lucru multicultural
  • Folosească tehnici de reducere a neînţelegerilor şi de îmbunătăţire a comunicării interculturale
  • Valorifice diferenţele interculturale pentru a creşte performanţa

 

4.     Activităţi (mijloace) de învăţare:

Chestionare de autocunoaştere                      Casete video de instruire

Studii de caz                                                        Jocuri de rol filmate

AcJoc experienţial                                             Debate (dezbatere)

Jocuri de rol discutate analizate                    Lucru pe grupuri + discuţie

 

5.     Mecanisme de transfer în practică

  • Plan individual de acțiune – plan individual  pe o perioadă de 1-3 luni .
  • Suport activ – asigurat prin comunicarea și supervizarea în implementarea planului individual (sprijin șef) .
  • Grup de sprijin participanţi
  • Follow up (opţional)– activitate de evaluare la 3 luni – o sesiune de o zi

 

6.     Program desfășurare:  Luni 12.11, Marţi 13.11 între 9.00 și 17.00

 

7.     Structură și desfășurare

Cu sprijinul unor ectivitati experientiale cu impact, în prima parte a programului de 2 zile se vor discuta elementele definitorii ale culturii ăn general și ale dimensiunilor acesteia (A). Aceste discuţii se vor contura pe baza unor exemple concrete cu aplicabilitate practică. În partea a doua a  programului vor fi abordate diferenţele culturale (B) şi modul de gestionare a conflictelor de comunicare asociate.

 

  1. Înţelegerea culturii  
  • Nivele ale culturii (naţionale, organizaţionale, departamentale etc.)
  • Modele culturale consacrate (Hofstede, Fons-Trompenaars, etc.)
  • Dimensiuni ale culturii

o  Naţionale

o  De grup

Preferinţe personale

 

  1. Diferenţele culturale
  • Impactul diferenţelor culturale

o  analiza propriei culturi şi a modului în care ne influenţează stilul de comunicare, comportamentul, asumpţiile şi aşteptările faţă de ceilalţi

o     impactul diferenţelor culturale asupra percepţiilor, atitudinilor şi comportamentelor

o     identificarea elementelor de limbaj, atitudine şi comportament care pot conduce la neînţelegeri

  • Abordarea diferenţelor culturale

o  abordări în reconcilierea diferenţelor culturale

o  elemente de comunicare interculturală

o  oferirea de feedback în context multicultural

 

C.   Coordonator program:   Florin-Ioan Petean – lucrează în consultanţă din 1994. A livrat programe atât în România cât și în Cehia, Moldova, Polonia, Slovenia, Ungaria pentru organizaţii multinaţionale ca Allied Domecq, Corpul Păcii American, Ford, Nokia, Petrom, PriceWaterhouseCoopers, Renault.

“Cultura este o programare colectivă a minţii umane care deosebește membrii unui grup uman de alţii” Hofstede

1.     Punct de pornire:

Ne este ușor să placem oamenii care cred în aceleași lucruri ca și noi – cei care se regăsesc în ceea ce spunem și credem, cei care apreciază felul nostru de a fi și de a ne comporta. Cu ei interacţionăm ușor atunci când înţelegem la fel lumea și evenimentele care ne înconjoară și când se comportă în modalităţi „normale” pentru noi. Împărtășim aceleași valori – îi putem accepta cu ușurinţa. Ceilalţi par sa fie de pe alte planete!

Lumea afacerilor este una deschisă, în care graniţele sunt tot mai ușor de trecut. Suntem tot mai des puși  în situaţia de a interacţiona cu persoane din alte ţări şi culturi. Cu colegi din alte departamente, cu cei de o naţionalitate diferită sau cu clienţi dintr-o altă ţară am observat cel puţin câteva diferenţe culturale care ne pot afecta munca. O comunitate multi-culturală aduce oportunităţi de învăţare – un mod diferit de a privi lucrurile, de a gândi altfel, dar și  potenţial pentru neînţelegeri sau dificultăţi de comunicare.

 

2. Grup ţintă: Angajati care interactioneaza cu medii multinationale

 

3.Obiective: Sesiunile propuse sprijină participanţii să:

  • Conştientizeze semnificaţia culturii
  • Înţeleagă impactul diferenţelor culturale
  • Cunoască provocările generate de un context de lucru multicultural
  • Folosească tehnici de reducere a neînţelegerilor şi de îmbunătăţire a comunicării interculturale
  • Valorifice diferenţele interculturale pentru a creşte performanţa

 

4.     Activităţi (mijloace) de învăţare:

Chestionare de autocunoaştere                      Casete video de instruire

Studii de caz                                                        Jocuri de rol filmate

AcJoc experienţial                                             Debate (dezbatere)

Jocuri de rol discutate analizate                    Lucru pe grupuri + discuţie

 

5.     Mecanisme de transfer în practică

  • Plan individual de acțiune – plan individual  pe o perioadă de 1-3 luni .
  • Suport activ – asigurat prin comunicarea și supervizarea în implementarea planului individual (sprijin șef) .
  • Grup de sprijin participanţi
  • Follow up (opţional)– activitate de evaluare la 3 luni – o sesiune de o zi

 

6.     Program desfășurare:  Miercuri 10.04.2013, Joi 11.04.2013 între 9.00 și 17.00

 

7.     Structură și desfășurare

Cu sprijinul unor ectivitati experientiale cu impact, în prima parte a programului de 2 zile se vor discuta elementele definitorii ale culturii ăn general și ale dimensiunilor acesteia (A). Aceste discuţii se vor contura pe baza unor exemple concrete cu aplicabilitate practică. În partea a doua a  programului vor fi abordate diferenţele culturale (B) şi modul de gestionare a conflictelor de comunicare asociate.

 

  1. Înţelegerea culturii  
  • Nivele ale culturii (naţionale, organizaţionale, departamentale etc.)
  • Modele culturale consacrate (Hofstede, Fons-Trompenaars, etc.)
  • Dimensiuni ale culturii

o  Naţionale

o  De grup

Preferinţe personale

 

  1. Diferenţele culturale
  • Impactul diferenţelor culturale

o  analiza propriei culturi şi a modului în care ne influenţează stilul de comunicare, comportamentul, asumpţiile şi aşteptările faţă de ceilalţi

o     impactul diferenţelor culturale asupra percepţiilor, atitudinilor şi comportamentelor

o     identificarea elementelor de limbaj, atitudine şi comportament care pot conduce la neînţelegeri

  • Abordarea diferenţelor culturale

o  abordări în reconcilierea diferenţelor culturale

o  elemente de comunicare interculturală

o  oferirea de feedback în context multicultural

 

C.   Coordonator program:   Florin-Ioan Petean – lucrează în consultanţă din 1994. A livrat programe atât în România cât și în Cehia, Moldova, Polonia, Slovenia, Ungaria pentru organizaţii multinaţionale ca Allied Domecq, Corpul Păcii American, Ford, Nokia, Petrom, PriceWaterhouseCoopers, Renault.

Comments are closed.