Conducerea proiectelor și piața actuală: Abordare tradițională sau “AGILE”?

O comparație sintetica a celor doua în managementul proiectelor

shutterstock_111927707Acest articol surprinde câteva probleme specifice piețelor foarte dinamice în care se mișcă companiile în zilele noastre. Materialul cuprinde câteva idei privind o comparație între abordarea tradițională a proiectelor și una adaptată modului nostru de lucru, care a suferit schimbări de-a lungul a câtorva ani, globalizarea fiind unul dintre factorii determinanți.

Imaginează-ți o companie tânără din industria de servicii. Fondatorii acesteia vizează modelarea unei nișe de piață stabile. Mediul de afaceri în piață se schimba rapid și ei trebuie să dezvolte un serviciu pentru care utilizatorii sunt dispuși să plătească. Nu e ușor!

În cazul companiilor din acest segment, datele din studii de piață sunt limitate și se modifică cu repeziciunea specifică zilelor noastre, de aceea organizația trebuie să experimenteze. Aceasta situație se traduce prin nevoia de a testa piața cu oferte diferite. Sunt nevoiți să învețe pas cu pas din experiența lor și să-și îmbunătățească produsul sau serviciul, până reușesc să dezvolte o soluție care funcționează într-adevăr.

Probabil vedeți că multe proiecte din mediul nostru profesional seamănă cu acest scenariu, în special cele care se referă la situații complexe, cu schimbări dese. Poți să te concentrezi pe un livrabil, sau să rezolvi o problemă, iar între timp situația se schimbă și tu trebuie să-ți revizuiești din nou planul inițial.

În abordarea tradițională a managementului de proiect, aceste revizuiri conduc la depășirea termenelor, costuri crescute și încărcare suplimentară. Într-un scenariul pesimist, poți să fii într-o situație în care mediul, așteptările s-au modificat atât de mult de-a lungul implementării proiectului, încât la finalul acestuia, când eventual am atins ceea ce mi-am propus, acel ceva nu mai este relevant.

Abordarea Agile a proiectelor este o una ce te ajuta să gestionezi aceste schimbări. Ce este Agile Project Management?you-need-a-project-manager

Este o abordare construită în jurul unei abordări flexibile. Membrii echipei lucrează în etape scurte și intensive, la lansarea unui produs sau serviciu funcțional. Apoi testează fiecare variantă, comparând-o cu nevoile utilizatorilor și o modifică în consecință, în loc să lanseze produsul sau serviciul final, care va fi lansat abia la sfârșitul proiectului.

Prin urmare, produsul sau serviciul final poate fi foarte diferit de varianta stabilită la începutul proiectului. Cu toate acestea, datorită procesului de verificare, membrii echipei proiectului se asigură că acesta este produsul sau serviciul pe care și-l doresc utilizatorii.

Din aceste motive, abordarea Agile a managementului proiectelor este în mod particular potrivita zonelor de afaceri unde tendințele și modelul de afaceri „se simt”. Este de asemenea potrivită proiectelor urgente, ce nu pot aștepta un ciclu întreg, tradițional de derulare al proiectului.

Comparația sintetica a celor doua abordări poate fi urmărita în tabelul de mai jos:

Abordarea de proiect Agile Abordarea de proiect tradițională

Echipele pot să se conducă singure și să producă livrabile stabilite de membrii acestora, atâta vreme cât urmează reguli convenite anterior.

Echipele sunt în mod uzual controlate atent de către un manager de proiect. Acestea lucrează pe baza unor programe stabilite în faza de planificare.
Cerințele proiectului sunt dezvoltate în cadrul proiectului, pe măsură ce apar noi cerințe și utilități. Asta poate însemna că rezultatul final poate diferi de cel imaginat la începutul proiectului. Cerințele proiectului sunt identificate înainte ca proiectul să intre în faza de implementare. Asta poate conduce uneori la lărgirea domeniului de aplicare, pentru că uneori clientul proiectului are cerințe mai largi – „nu se știe niciodată”.
Testarea de către utilizatori și feedback-ul acestora este constant. E ușor de învățat din greșeli, de implementat feedback și de dezvoltat livrabile. Totuși, testarea constantă necesară este mare consumatoare de resursă umană, şi este dificil de stăpânit dacă utilizatorii nu sunt implicați. Testarea de cate utilizatori și feedback-ul acestora au loc către finalul proiectului, când majoritatea activităților au fost stabilite și implementate. Asta însemnă că problemele pot apărea după lansarea finală a produsului sau serviciului, ceea ce poate conduce la adaptări costisitoare sau chiar la retragerea publică a acestora.
Echipele evaluează constant scopul și direcția de dezvoltare a produsului sau serviciului. Asta înseamnă că direcția poate fi modificată în orice moment în timpul procesului și se asigură astfel că produsul sau serviciul vor satisface nevoile în schimbare. Totuși, este greu în acest caz să fie elaborate specificațiile finale ale produsului sau serviciului, sau chiar o descriere a activității comerciale viitoare, pentru că acestea nu sunt pe deplin cunoscute la început.

Echipele lucrează la un produs sau serviciu final, care poate fi livrat la un moment dat – luni sau ani după începerea proiectului. Câteodată, produsul, serviciul sau proiectul final își pierde relevanța, pentru că nevoile mediului de afaceri sau a utilizatorilor s-au schimbat.

În cele din urmă, abordarea tradițională în managementul de proiect este cea potrivită într-o industrie stabilă, unde definirea livrabilelor este necesară pentru un buget fix. Agile este abordarea potrivită atunci când produsul sau serviciul final sunt incerte, sau când acționăm într-un mediu care se schimba cu rapiditate.

Sorana Rotta

Consultant

Comments are closed.